Voor eens en voor altijd: 4 slaapmythes weerlegd

26 september 2017

Voor eens en voor altijd: 4 slaapmythes weerlegd

Over slapen wordt veel gezegd en geschreven. Heel wat theorieën kloppen, maar toch doen er onwaarheden de ronde. Hoog tijd dus om alvast vier slaapmythes te weerleggen.  

Mythe 1: Sporten helpt om beter in slaap te vallen

Laat op de avond een partijtje voetbal, tennis of een looptraining? Op het eerste gezicht een goed idee: je valt moe, maar voldaan in slaap. Maar in werkelijkheid is het niet aan te bevelen. Sporten is uiteraard gezond voor lichaam en geest, maar niet vlak voor het slapengaan. Je lichaam moet minstens een paar uur kunnen rusten voordat je tussen de wol kruipt. Zo kom je volledig tot rust, daalt je adrenalinepeil en vermijd je dat je nog een uur naar het plafond blijft staren terwijl je in bed ligt.

Mythe 2: Je hebt altijd 8 uur slaap nodig

Sommige mensen beweren dat ze aan vier à vijf uur slaap genoeg hebben om vol energie aan de dag te beginnen. Anderen beweren dan weer, dat ze toch zeker 9-10 uur nodig hebben. Dit toont alleen aan dat elk lichaam verschillend is en dat het zaak is naar je lichaam te luisteren. Wanneer jouw lichaam je regelmatig ’s ochtends vertelt dat je niet voldoende bent uitgerust, heb je een structureel probleem dat je moet oplossen. Je haalt meer winst door vroeger in je bed te  kruipen dan door er langer in te blijven liggen. Maar de grootste winst haal je door de kwaliteit van je nachtrust te verhogen en niet zozeer de duur.

Mythe 3: Slaap kun je inhalen

Een goed slaappatroon staat gelijk aan regelmaat. Tijdens het weekend slaap inhalen is dus geen goed idee. Het verstoort je slaappatroon, je zult later gaan slapen en dat voel je gedurende de week. Op tijd opstaan is dus de boodschap.

Hardnekkige slaapmythe 4: alcohol bevordert je slaappatroon

Een slaapmutsje is heel verleidelijk voordat je in bed kruipt. Maar een glaasje wijn – of sterke drank – doet je slaap geen goed. Je valt wel sneller in slaap, maar je slaap is oppervlakkiger en wordt sneller verstoord.

Meer weten? Neem gerust contact met ons op. Onze adviseurs staan je met plezier te woord.



terug naar het overzicht

Een informatieavond van Slaappunt bij u thuis?

  • U krijgt een waardebon van 200 euro die mogelijk oploopt tot zelfs 340 euro.
  • Er hoeven naast jullie slechts drie andere koppels (of 6 personen) aanwezig te zijn.
  • Uzelf en uw gasten hebben géén enkele koopverplichting.

Een gezellige informatieavond over gezond en heerlijk slapen.
Géén koopavond of –party. Lees hier meer over deze avond.

Boek een informatieavond

Een greep uit onze collectie

Bekijk al onze producten
Slaappunt